Problemen in het werk signaleren
Voorkomen en aanpakken van probleemsituaties
Vaak komen de problemen in het werk voort uit motivatievraagstukken, angst voor veranderingen, onzekerheid over de eigen competenties,
irritaties of conflicten met collega’s, teleurstellingen over door de organisatie of door u niet nagekomen afspraken, een gemiste promotie of gepasseerd zijn voor een prestigieus project.
In het privéleven betreft het vaak een problematische thuissituatie, relatieproblemen, echtscheiding, financiële problemen, ziekte of overlijden, of problemen met de kinderen. Dit soort situaties
worden in het gedrag van uw medewerker vaak zichtbaar als stressgedrag. Stressgedrag in het werk kenmerkt zich vaak door vechtgedrag of vermijdingsgedrag. Voorbeelden van vechtgedrag zijn boosheid, irritatie, cynisme, mopperen, onvrede uiten, zich negatief
uitlaten over collega’s, het team en de organisatie, conflicten zoeken met collega’s en met klanten en fouten maken in het werk. Vermijdingsgedrag kenmerkt zich juist door het stil zijn, het vermijden van informele momenten, zich terugtrekken achter
de eigen deur, zich terugtrekken op de taak onder het motto “druk, druk, druk!” eerder weg gaan, later beginnen, meer verlof opnemen, frequenter arbeidsverzuim en een teruglopende arbeidsproductiviteit. Wanneer u één of meerdere van
de hier genoemde gedragskenmerken opmerkt bij uw medewerker dan gaat u over tot het voeren van een signaleringsgesprek.
In ieder signaleringsgesprek zijn de volgende
gesprekstechnieken belangrijk.