Het beoordelingsgesprek
Benoemen van resultaten in werk.
Het beoordelingsgesprek is een formeel moment tussen u en uw medewerker. Het gesprek is bedoeld om richting uw medewerker aan te geven hoe u de werkresultaten van medewerker beoordeelt in het kader van de eerder gemaakte afspraken.
Over het beoordelingsgesprek.
Een beoordelingsgesprek wordt normaliter gevoerd nadat een taakstellend gesprek en minimaal één functioneringsgesprek hebben plaatsgevonden. Het beoordelingsgesprek wordt één keer per jaar gehouden en duurt ongeveer dertig minuten. De resultaten van de afspraken uit het taakstellend gesprek en de aanvullende afspraken uit het functioneringsgesprek staan centraal. Het primaire doel van het beoordelen is het funderen van arbeidsvoorwaardelijke beslissingen. Naar aanleiding van de beoordeling van een medewerker kan bijvoorbeeld het salaris wel of niet worden aangepast of kan worden besloten tot wel of niet verlengen van een arbeidscontract. Daarnaast dient het beoordelingsgesprek voor het verbeteren van het functioneren van de medewerker. Het beoordelingsgesprek is in principe minder een tweerichtingsgesprek dan het functioneringsgesprek. U als leidinggevende geeft uw formele oordeel over de prestaties van de medewerker. Dit betekent ook dat uw medewerker zich niet direct hoeft voor te bereiden op het beoordelingsgesprek.
Uw voorbereiding op het beoordelingsgesprek.
Het is belangrijk dat u in het opmaken van de beoordeling kijkt naar het gedrag en de resultaten over de gehele periode en niet naar dat van de afgelopen weken. Naast de criteria uit de aanwezige functiebeschrijving, haalt u uw informatie uit de gemaakte afspraken uit het taakstellend gesprek en het functioneringsgesprek. U richt zich hierbij op de resultaten, die de medewerker moest realiseren.
Gebruik vervolgens het beoordelingsformulier dat binnen uw organisatie wordt gehanteerd. Een beoordelingsformulier biedt u houvast tijdens de voorbereiding maar ook tijdens het voeren van het gesprek. Daarnaast heeft dit formulier een formele functie. De beoordeling wordt vastgelegd in het persoonsdossier. Voordat u het gesprek ingaat, denkt u nog na over de volgende punten:
De opbouw van het beoordelingsgesprek.
Het beoordelingsgesprek kent de volgende opbouw:
Tips bij het beoordelingsgesprek
En …