Het taakstellend gesprek
Afspraken maken over de werkzaamheden van uw medewerker.
Een taakstellend gesprek is de eerste stap in het sturen
op de doelen en de output van uw medewerker. Een goed taakstellend gesprek voorkomt onduidelijkheden in de wederzijdse verwachtingen en levert een belangrijke bijdrage aan de effectiviteit van de werkzaamheden.
Doel van het taakstellend gesprek.
In een taakstellend gesprek maakt u afspraken over de doelen waarop de werkzaamheden van uw medewerker zich richten en de kwantiteit en kwaliteit van de output. Het taakstellend gesprek kan worden gezien als een totaalafspraak over de te bereiken resultaten van uw medewerker.
Om te komen tot deze resultaten worden in het taakstellend gesprek ook afspraken gemaakt over de bevoegdheden van de medewerker, de middelen die door u aan de medewerker beschikbaar worden gesteld en de ondersteuning die uw medewerker van u en/of van anderen in of buiten uw organisatie mag betrekken.
Het taakstellend gesprek wordt meestal gevoerd voor de periode van één jaar. Hierdoor kan het ook worden gezien als de start van de functionerings- en beoordelingscyclus. Het taakstellend gesprek vindt altijd plaats binnen de kaders van de strategie en het beleid van uw organisatie. Ook dient u ervoor te zorgen dat er geen conflicterende overlap plaatsvindt tussen de benoemde taken, doelen, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de verschillende medewerkers.
De structuur van het taakstellend gesprek.
Vooraf aan het gesprek heeft u, uw medewerker geïnformeerd over het doel van dit gesprek. Ook hebt u, uw medewerker de conceptdoelen en taken toegestuurd. U hebt daarbij uw medewerker gevraagd om eventuele vragen met betrekking tot werkdoelen en werkuitvoering te noteren en deze tijdens het gesprek in te brengen.
Gesprek
Leg (nogmaals) het doel uit van het gesprek (Doel: komen tot afspraken over de te bereiken doelen en de wijze van taakuitvoering)
U presenteert de door u voor uw medewerker opgestelde doelen en taken. Deze doelen en taken richten zich op een drietal gebieden te weten:
De door u opgestelde doelen zijn SMART gedefinieerd. Dit wil zeggen dat ze concreet zijn, meetbaar zijn en zijn gehangen aan een tijdpad. Ook geeft u voor elk van de doelen aan hoe u de geleverde output op dit doel meet en wat u ziet als de normen (wat is goed, wat is onvoldoende).
U vraagt uw medewerker of deze vragen heeft over de door u gepresenteerde doelen (Zijn de doelen duidelijk? Zijn ze acceptabel?), over de wijze van meten en over de normen. Vervolgens vraagt u, uw medewerker of deze aanvullingen ziet.
Wanneer er tussen u en uw medewerker overeenstemming is over de doelen, de meetwijze en de wijze van taakuitvoering wordt gesproken over de middelen (tijd, ondersteuning, materiele middelen) die ter beschikking worden gesteld vanuit u en uw organisatie.
Nadat de taak-middelen discussie is gevoerd maakt u afspraken over de manier waarop de voortgang van de taakuitvoering wordt gemonitord. Mogelijkheden zijn: bijvoorbeeld maandgesprekken of kwartaalrapportages.
Vervolgens plant u ook met uw medewerker de data voor het functioneringsgesprek (1 tot 2 keer per jaar) en het beoordelingsgesprek (einde van de jaartermijn).
Door u wordt van het taakstellend gesprek een puntsgewijze samenvatting gemaakt. Deze samenvatting wordt door u ondertekend en ter ondertekening voorgelegd aan uw medewerker. Na ondertekening door u medewerker bewaart u dit formulier in het persoonsdossier.
Opmerkingen